shopgedrag

Wat zijn de verschillen in het shopgedrag van een man en vrouw?

Veel mannen hebben hetzelfde beeld van shoppen met hun vriendin of vrouw. Je partner zoekt naar nieuwe kleren, terwijl jij als man in de stoel wacht. Er zijn verschillen in het shopgedrag van een man en vrouw. Het geslacht is zeker van invloed op de manier waarop mensen shoppen. Zo gaan vrouwen vaak shoppen voor kleren en de nieuwste gadgets. Vrouwen gadgets kun je kopen bij Jansen Enterprises.  

Mannen kopen meer online dan vrouwen

De eerste onderzoeken naar het online shopgedrag van mannen en vrouwen hadden vaak dezelfde conclusies. Zo zijn mannen altijd met grote getale aanwezig op het web, terwijl de vrouwen uitblijven. Vrouwen zijn daarentegen weer vaker te vinden in de winkelstraten. Uit onderzoek is gebleken dat 76 procent van de mannen winkelt, tegenover nog geen 71 procent van de vrouwen. Daarnaast kopen mannen online vaak duurdere producten, zoals software, hardware of elektronica. 

De reden dat vrouwen minder online shoppen, heeft volgens wetenschappers te maken met dat vrouwen minder vertrouwen hebben in het web. Zo zetten vrouwen vaker vraagtekens bij de risico’s, zoals misbruik van gegevens. Bovendien shoppen vrouwen vaker in fysieke winkels voor hun plezier. Mannen shoppen online, omdat het praktischer en gemakkelijker is. 

shoppen
Shop jij graag?

Oriënterende zoektocht

Vrouwen hechten meer waarde aan recensies bij de aankoop dan mannen. Dit maakt de zoektocht van vrouwen meer oriënterend. De vrouw wilt namelijk geïnspireerd worden, maar wel de mogelijkheid hebben om zelf de keuze te maken. Zoals eerder gezegd kiest de man eerder voor het gemak en zijn ze dus ook op zoek naar kant-en-klare pagina’s. Uit ervaring van online specialisten blijkt dat vrouwen ook veel meer gebruik maken van de filters, online catalogus pagina’s en bladeren ze als het ware door de website heen. Mannen zijn daarentegen veel doelbewuster en zoeken naar het product, die ze van te voren al in gedachte hebben. 

Voor online retailers is het belangrijk dat ze gedrag kunnen herkennen. Uit onderzoek blijkt dat veel mannen dezelfde broeken kopen. Wanneer ze eenmaal de broek hebben gepast, zien ze vaak geen reden om een andere broek uit te proberen. Het gaat bij mannen dus vooral om eenvoud. De aankoop van een pyjama voor een man is gemakkelijker, dan de aankoop van een pyjama voor een vrouw.

Leave a Reply

Your email address will not be published.