Rugtassen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze komen in verschillende maten en kleuren en hebben verschillende gebruiksmomenten. Bijvoorbeeld een kleine rugzak voor gewoon een dagje uit, maar ook voor modieuze redenen is een rugzak nu zeker een trend. Natuurlijk worden de tassen nog altijd gebruikt voor school en reizen. Nederlanders zijn altijd onderweg en houden van bijvoorbeeld een weekendje ertussenuit naar het buitenland. Tijdens deze momenten is het belangrijk om een stevige tas te hebben waar alle noodzakelijke spullen in passen.
Het bekende rugtassenmerk Eastpak begon in 1952 als Eastern Canvas Products Inc. met het maken van duffels en rugzakken voor het Amerikaanse leger. Kwaliteit was vanaf dit moment al zeer belangrijk voor het merk. In 1976 werd er een nieuwe markt ontdekt voor de tassen, namelijk de Amerikaanse universiteitsstudenten. Vanaf dit moment was het merk Eastpak was geboren. Het merk heeft sinds dit moment alleen maar groei meegemaakt. Vanaf 1984 werden er tientallen tassen verkocht met een 30 jaar kwaliteitsgarantie. Ook begon Eastpak met het updaten van hun klassieke rugtasmodel. Vanaf de jaren ’80 werden er rugtassen uitgebracht met opvallende en originele prints. Vanaf 1999 breidde Eastpak haar assortiment uit, door als een van de eerste tassenmerken een duffelbag op wieltjes uit te brengen. Door steeds te vernieuwen zorgt het tassenmerk ervoor dat ze een koploper in de markt blijven. Inmiddels is een Eastpak rugzak bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Recentelijk is het merk begonnen met benaderen van bekende designers zoals Walter van Beirendonck voor het ontwerpen van nog uniekere tassen voor hun collectie. Dit breidde zich uit tot het opstarten van de Eastpak Artist Studio, waar internationale toonaangevende ontwerpers worden gevraagd om een uniek tasontwerp te maken voor Eastpak om te blijven ontwikkelen op het gebied van materiaal, kleur en prints. Inmiddels is het merk al meer dan 50 jaar bezig met het maken van tassen.
Tegenwoordig focust Eastpak zich nog steeds op het maken van tassen met topkwaliteit en een unieke uitstraling. Hun collectie is gegroeid van het klassieke model naar een breed assortiment met verschillende tassen en duffels. Hun nieuwste collectie richt zich op het drukke stadsleven, waarin functionaliteit en een modieus uiterlijk een must is. De collectie richt zich op iedereen die houdt van een kwaliteitstas met voldoende ruimte voor alle benodigdheden. Kortom, dit betekend dat het merk in alle jaren het imago van een tas voor scholieren is ontgroeid en met volledige collecties komt die geschikt zijn voor actieve mensen van verschillende leeftijdsgroepen die houden van kwaliteit en niet bang zijn voor een opvallende tas.